Homepage HVOL Beeldbank Historische Vereniging Oud Leiden Zoekresultaat

Zoekresultaat:    Henneken, J.N.   (in veld: Fotograaf)     

Aantal gevonden foto's : 18   (uit: 16536)


Uitgebreid zoeken
Gesorteerd op:  Locatie

Klik op foto voor vergroting en meer informatie

1. Fotonummer: 025763  
Berk Banden en garagebedrijf
Kaasmarkt 6-7 -- Leiden           (ca. 1980)
In januari 1930 kreeg L. Berk toestemming van B & W van Leiden om een bewaarplaats voor benzine in te richten. Later werd daar een bovengrondse aftapinrichting aan toegevoegd met pompen van Shell en Mobile en met de verkoop van Shell- Mobile- en Texaco-oliŽn. Medio jaren dertig van de vorige eeuw begon Berk met de handel in autobanden (Kelly autobanden) en het reviseren (coveren) van afgesleten autobanden. Na een verbouwing werd op 26 maart 1960 het servicestation en de autobandencentrale geopend. Vanaf medio 1972 tot mei 1985 voerde Berk het logo Berkbanden.
 

2. Fotonummer: 025764  
Bestelhuis L. Berk
Kaasmarkt 6-7 -- Leiden           (ca. 1960)
Het pand Kaasmarkt 6-7 in Leiden werd in opdracht van L. Berk gebouwd in 1933 als bodehuis. Op de begane grond bevonden zich een cafť en de garage met daarboven de woningen voor de familie Berk.
Begin 1942 werd de zaak omgezet in een vennootschap; Firma L. Berk en Zoon met als vennoten L. Berk en zijn zoon Gerardus Bernardus Maria Berk.
L. Berk verkocht het bodebedrijf in 1980 en het bijbehorende servicestation in 1985. Het servicestation werd overgenomen door D. Onderwater. Tot eind 1994 was dit servicestation gevestigd aan de Kaasmarkt. Toen verhuisde het bedrijf naar de Stevenshofpolder.
 

3. Fotonummer: 025787  
Kantoortje Berk
Kaasmarkt 6 -- Leiden          
Kantoortje van het Bodehuis Berk aan de Kaasmarkt in Leiden. Medio jaren dertig van de vorige eeuw begon Berk met de handel in autobanden (Kelly autobanden) en het reviseren (coveren) van afgesleten autobanden. Na een verbouwing werd op 26 maart 1960 het servicestation en de autobandencentrale geopend. Vanaf medio 1972 tot mei 1985 voerde Berk het logo Berkbanden.
 

4. Fotonummer: 025788  
Kantoortje Bodehuis Berk
Kaasmarkt 6 -- Leiden           (1982)
Kantoortje Berk aan de Kaasmarkt.
 

5. Fotonummer: 025769  
Bodedienst J. van Schie & Zn.
Kaasmarkt -- Leiden           (ca. 1960)
Johannis van Schie (Rijnsburg 28-12-1861 - Katwijk aan den Rijn 19-12-1957) opende in 1891 een bodedienst tussen Katwijk en Leiden met een handkar. Later ging het vervoer met vrachtauto's. In de jaren dertig van de 20ste eeuw reed men elke dag van Katwijk naar Leiden. Zijn zonen Th.M. van Schie, A.H. van Schie en J.A. van Schie zetten het bedrijf van hun vader voort. in 1961 opende Th. M. van Schie een nieuw bedrijfspand in de Rederijstraat in Katwijk. De bodedienst werd uitgebreid van Amsterdam tot Rotterdam en een sneldienst Holland-Twente. In 1965 werd de autosneldienst Holland-Twente overgenomen door Autosneldiensten Holland-Twente N.V.
In 2005 werd het transportbedrijf van A.H. van Schie en Zonen failliet verklaard.
 

6. Fotonummer: 025772  
Bodebedrijf Dobbe
Kaasmarkt -- Leiden           (ca. 1960)
De grondlegger van het nu nog bestaande bedrijf Dobbe Transport was Pieter Dobbe die met een zeilboot de in Roelofarendsveen geteelde groente verkocht aan marktkooplui en grossiers in de grote steden in Noord- en Zuid-Holland. De zeilboten werden vervangen door vrachtauto's. In 1899 voerde de tweede generatie Dobbe een zaterdagse beurtvaartdienst uit tussen Roelofarendsveen en Leiden. In oktober 1952 werd door de Gebr. Dobbe de bodedienst van Rijpwetering - Oud Ade - Leiden van W. Waasdorp overgenomen. En in 1960 de bodedienst Leimuiden - Leiden van A. Venne. Eind jaren zestig vervoerde men geen groente meer, maar werd de focus gelegd op het vrachtvervoer. Het is nog steeds een familiebedrijf, nu geleid door de vijfde generatie Dobbe.
 

7. Fotonummer: 025773  
Bode Henneken op de Kaasmarkt.
Kaasmarkt -- Leiden          
Bode Cornelis Henneken heeft van 1919 tot 1929 met paard-en-wagen gereden. In 1929 kocht hij zijn eerste vrachtauto. Jacques Henneken heeft samen met zijn broer Aad het bedrijf overgenomen rond 1966. De bodedienst werd in 1973 verkocht aan de Gebr. Tuitel uit Moerkapelle. In 1967 begon men met verhuizingen. Het bedrijf, dat nog steeds bestaat, is uitgegroeid tot een nationaal en internationaal verhuisbedrijf.
 

8. Fotonummer: 025774 (bevat 3 afbeeldingen)  
Bodes op de Kaasmarkt
Kaasmarkt -- Leiden          
Afbeeldingen van een aantal bodediensten op de Kaasmarkt: 1. De firma Schalk & Van Breen uit Nieuw Vennep. 2. Onbekend. Op afb. 3 onder andere de firma Keijl en Zn. uit Hattem.
 

9. Fotonummer: 025779  
Bodes op de Kaasmarkt
Kaasmarkt -- Leiden          
In december 1932 nam Daniel Aart Rosmolen (Ridderkerk 23-08-1908 - Leiden 12-10-1984) de bodedienst van P. Vis Gz. over. Het bedrijf was gevestigd op de Katwijkerweg 92 in Valkenburg. In september 1970 werden het bodebedrijf en de lijndienst overgenomen door de Algemene Bodedienst C. Hogenes NV in Leiden. Alleen het expeditiebedrijf bleef bestaan.
In het Leidsch Dagblad van 22 mei 1900 maakte de weduwe J. Hoogweg bekend dat zij de bodedienst Leiden- Noordwijk voort zou zetten met haar knecht Marinus Koeleman (Stompwijk 14-07-1866 - Leiden 06-01-1960). Zijn zoon Adrianus Johannes Koeleman (Noordwijk 16-12-1908 - Noordwijk 06-01-1960) nam de bodedienst van zijn vader over. Zijn zonen verhuisden met hun gezinnen naar Canada.
 

10. Fotonummer: 025780  
Bode op de Kaasmarkt
Kaasmarkt -- Leiden          
Jan Streefland richtte in 1932 een bodedienst op vanuit Oud-Bodegraven (toen nog gemeente Zwammerdam). Hij vervoerde vracht van en naar Leiden en Gouda. In 1941 werd het bedrijf verplaatst naar Rietveld-Nieuwerbrug en onderhield een dagelijkse bodedienst tussen Woerden en Leiden. Op 2 december 1957 werd de bodedienst overgenomen door Leo van Rijswijk die zich vestigde in Bodegraven. Dit bedrijf groeide uit tot Transport- en Pallethandel Van Rijswijk.
 

11. Fotonummer: 025781  
Bode op de Kaasmarkt
Kaasmarkt -- Leiden          
Hendrik Berkheij, geboren in 1925 in Katwijk, was van origine visser. Na de Tweede Wereldoorlog nam hij, met behulp van zijn schoonvader, de bekende Alphense bode T.H.B. Vis, een bodedienst op Koudekerk en Leiden over. In 1980 verkocht hij zijn bedrijf.
 

12. Fotonummer: 025782  
Bodes op de Kaasmarkt
Kaasmarkt -- Leiden          
Jan Streefland richtte in 1932 een bodedienst op vanuit Oud-Bodegraven (toen nog gemeente Zwammerdam). Hij vervoerde vracht van en naar Leiden en Gouda. In 1941 werd het bedrijf verplaatst naar Rietveld-Nieuwerbrug en onderhield een dagelijkse bodedienst tussen Woerden en Leiden. Op 2 december 1957 werd de bodedienst overgenomen door Leo van Rijswijk.
Eind 19e eeuw waren de Gebroeders Broekhof beurtschippers die tweemaal per week voeren van Noordwijkerhout naar Leiden. In 1906 werd de trekschuit vervangen door een motorvaartuig. Na het overlijden van hun vader in 1928 namen twee zonen de zaak over. In 1935 werd het beurtvaartbedrijf beŽindigd en werd het goederenvervoer verder per vrachtauto uitgevoerd.
 

13. Fotonummer: 025783  
Bode op de Kaasmarkt
Kaasmarkt -- Leiden          
In 1923 onderhield Philippus Lek (Ter Aar 01-12-1895 - Ter Aar 10-02-1970) een motordienst op woensdag en zaterdag van Ter Aar naar Leiden. In 1950 werd dit gewijzigd in maandag, woensdag en vrijdag met als standplaats de Kaasmarkt in Leiden. Eind jaren veertig en begin jaren vijftig van de vorige eeuw gingen de zonen meewerken in het bedrijf van hun vader. In die tijd was het bedrijf uitgebreid met een lijndienst Ter Aar-Leiden, goederenvervoer, verhuizingen en een servicestation. In februari 1964 werd de lijndienst afgestoten.
 

14. Fotonummer: 025784  
Bode op de Kaasmarkt
Kaasmarkt -- Leiden          
De Katwijker Cornelis Koelewijn was, evenals zijn vader Willem Koelewijn, bode. Vanaf 12 november 1934 was er een dagelijkse bodedienst tussen Katwijk, Rijnsburg, Oegstgeest, Leiden, Wassenaar, Den Haag en Scheveningen. Na het overlijden van vader Willem in 1941 zetten de zonen Cornelis en Willem Koelewijn het bedrijf voort. Na het overlijden van Cornelis Koelewijn in 1959 leidde zijn broer Willem Koelewijn het bedrijf. Met het overlijden van Willem Koelewijn in 1990 werd het bedrijf opgeheven.
 

15. Fotonummer: 025785  
Bode op de Kaasmarkt
Kaasmarkt -- Leiden          
Hubertus Leonardus Molkenboer uit Lisse had samen met zijn zwager Jacobus Waasdorp een bodedienst op Lisse, Leiden en Haarlem. Later werkte hij samen met zijn broers Johannes en Cornelis. Het is onbekend wanneer de bodedienst is opgeheven.
 

16. Fotonummer: 025791  
Bode op de Kaasmarkt
Kaasmarkt -- Leiden           (augustus 1959)
Bode W. Koelewijn (Katwijk-Leiden).
 

17. Fotonummer: 025793  
Bodes op de Kaasmarkt
Kaasmarkt -- Leiden           (augustus 1959)
In 1908 werd door A. Poppen het veer Warmond-Leiden overgenomen van de weduwe Jac. Heemskerk. In december 1912 ging hij samenwerken met J.J. van Seggelen. Begin jaren twintig van de 20ste eeuw ging het vervoer per motorschip. In de jaren dertig van die eeuw werd het motorschip vervangen door vrachtauto's. Waarschijnlijk is de bodedienst van de Gebr. Van Seggelen eind 1958 opgeheven.
 

18. Fotonummer: 025794  
Bodes op de Kaasmarkt
Kaasmarkt -- Leiden           (augustus 1959)
Aan de linkerkant op de foto staat de vrachtauto van Oost-West Express van de Gebr. Van der Meer. Vanaf 1 februari 1932 werd door hen de eerste autosneldienst verzorgd. Elke dinsdag, donderdag en zaterdag vertrok er een vrachtauto van de Kaasmarkt in Leiden naar Utrecht-Amersfoort-Apeldoorn-Deventer. In 1946 werd dit verder uitgebreid tot geheel Nederland. Hun vestiging vanaf 1954 was op de Hoge Rijndijk 4a tegenover het Motorhuis. In 1948 openden zij de zogeheten Transex, een kantoorark gelegen in de Oude Rijn bij de Kaasmarkt. Zij adverteerden ook met het vervoeren van bagage voor maximaal 4 personen naar vakantieadressen. In 1951 exploiteerden zij 't Glippertje, een miniatuurtreintje met als begin- en eindpunt de Oude Beestenmarkt. Dit treintje reed in het toeristenseizoen langs Leidse bezienswaardigheden. Omdat verdere uitbreiding op de Hoge Rijndijk niet mogelijk was, vertrok het bedrijf medio juli 1975 naar de Produktieweg 34 in Zoeterwoude in het industriegebied De Grote Polder.
 

 

Uitgebreid zoeken